geld is een middel, geen doel

Blog
Blog
Blog
Pyrrus-overwinning ING op AFAS Personal een klap in het gezicht van consument
Posted on August 4, 2014 at 8:00 PM |
Op 30 juli 2014 heeft de rechter uitspraak gedaan in het kort geding dat ING had aangespannen tegen AFAS Personal. Ik verwijs hiervoor maar even naar mijn blog
Kort gezegd komt het hier op neer. AFAS Personal biedt een digitaal huishoudboekje aan. Binnen dat huishoudboekje kun je de gegevens van je betaalrekeningen kwijt. Dus je krijgt een mooi overzicht van wat er in komt en er uit gaat. Het binnen halen van de gegevens vinden veel mensen best wel gecompliceerd. Eerst downloaden naar je PC en dan weer uploaden naar AFAS Personal huishoudboekje. En zelfs als je dat niet zo moeilijk vindt: het kan gemakkelijker. Je klikt binnen AFAS Personal aan dat zij de gegevens bij ING (of welke bank ook) op kunnen halen en binnen hun systeem kunnen verwerken. Nog voordat je maar kunt bedenken of je een kopje koffie wilt of niet is het geregeld. Maar…dan moet AFAS wel weten welke inlogcode zij moeten gebruiken om bij jouw gegevens te komen. Dus moet je je inloggegevens aanbieden, die je anders alleen invoert als je met internetbankieren bij ING bezig bent. En dat mag je niet, als particuliere rekeninghouder bij ING. Want dat vinden de banken onveilig. De rechter geeft ING hierin nu gelijk.
Op zichzelf ben ik blij dat banken mijn geld zo goed mogelijk willen beschermen. Natuurlijk mag niet Jan en Alleman maar binnen mijn rekening van alles kunnen doen. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. AFAS Personal heeft steeds tegen de banken gezegd: ‘we willen dat de consument zo eenvoudig mogelijk overzicht en inzicht krijgt over wat hij binnen heeft gekregen en wat hij uitgeeft; wij willen helemaal niet dat er via ons betalingstransacties gedaan kunnen worden’. Omdat de banken – en ING in het bijzonder – niet wilden mee denken aan een oplossing voor alleen die overzichtverstrekking (let wel: alleen bij particulieren; bij zakelijke rekeningen is het al heel gebruikelijk) heeft AFAS Personal het voor haar klanten geprobeerd op een andere manier. Hoe kan je het klantbelang meer centraal stellen? (Zouden banken een voorbeeld aan kunnen nemen)
Klap in het gezicht
Ik ben benieuwd hoe de hoofddirectie van ING dit feit gevierd heeft. Met champagne? En met meesmuilend gelach naar ‘zo’n partijtje als AFAS Personal’? Dat zij als ING toch maar weer even hebben laten zien dat er met hen niet te spotten valt?
Ik hoop dat ze beseffen dat ze een pyrrus-overwinning hebben behaald, waarmee ze de consument en de rest van de maatschappij een klap in het gezicht hebben gegeven. Als ze de ballen van een leeuw hebben nodigen ze AFAS Personal direct uit om afspraken te maken over hoe ze wel zo gemakkelijk mogelijk de gegevens van hun klanten – die dat zelf willen! – over kunnen hevelen naar het huishoudboekje van AFAS Personal (of van welk ander huishoudboekje dan ook.) Is helemaal niet zo moeilijk. ING doet dat in Amerika al jaren.
Het Nibud heeft er gelukkig in een nieuwsbericht bij de banken op aangedrongen om aan zulke oplossingen mee te werken. Niet zo gek als we de berichten van de DNB lezen dat verder gebruik van de pinpas tegen gehouden wordt doordat mensen dan geen overzicht meer hebben. Met name de kwetsbare groepen (mensen met schulden) zijn daardoor aangewezen op cash. Dat is het minst efficiënte betaalmiddel van deze tijd. Er moeten auto’s door het land rijden om de flappen en de munten her en der te bezorgen. Ze moeten ook weer opgehaald worden wanneer ze aan vervanging toe zijn. Bedrijven en particulieren moeten met dat cash over straat of het ergens anders verbergen. Afstorten bij banken wordt ook steeds lastiger. Dus meneer de rechter: als we het over veiligheid hebben….
Volgens de uitspraak is de Consumentenbond nu partner-in-crime. De algemene bankvoorwaarden zijn opgesteld in overleg met de bond. Daarom vertrouw ik er op dat de Consumentenbond op zeer korte termijn met een ferme reactie komt, waaruit blijkt dat die voorwaarden niet bedoeld zijn om de consument een gemakkelijk overzicht en inzicht over zijn inkomsten en uitgaven te onthouden en dat zij daarom snel met de banken om tafel gaat om daar een oplossing voor te vinden.
Oh ja, vergeet bij dit alles het initiatief QiY niet.
Categories: Banken, Consumentenbelangen
Post a Comment
Oops!
The words you entered did not match the given text. Please try again.
12435 Comments

supreme clothing http://www.supreme-clothing.us.org

kyrie shoes http://www.kyrieirvingshoes.us

ds-flow http://www.ds-flow.net/

goyard outlet http://www.goyardoutlets.us

hermes outlet http://www.hermes-outlet.us.org

kyrie 9 http://www.kyrie9.com

supreme http://www.supremesonline.com

jordan shoes http://www.air-jordan.us.com

palm angels clothing http://www.palmangels-clothing.com

bape t shirt http://www.bape-shirt.us.com

jordan shoes http://www.jordan13.us.com

yeezy boost 380 http://www.yeezyboost380.us.com

hotelsoham http://www.hotelsoham.com/

palm angels hoodie http://www.palmangels-hoodie.com

supreme clothing http://www.supremeclothings.us.com

golden goose outlet http://www.goldengooseoutletus.com

yeezy 700 http://www.yeezy700.us.com

golden goose purestar http://www.ggdb.us.com/purestar-c-181_182_219
Oops!
Oops, you forgot something.